مرکز انجام پروژه های تری دی مکس و وی ری

آتلیه اختصاصی انجام پروژه های سه بعدی سازی تری دی مکس و رندرینگ و نورپردازی با نرم افزار وی ری

مرکز انجام پروژه های تری دی مکس و وی ری

آتلیه اختصاصی انجام پروژه های سه بعدی سازی تری دی مکس و رندرینگ و نورپردازی با نرم افزار وی ری

آموزش 3 تکنیک انجام پروژه های معماری و شهرسازی بکمک وی ری و 3ds max به زبان ساده

در این پست 3 تکنیک کاربردی و مفید برای استفاده بهتر از پلاگین وی ری را به شما یاد خواهیم داد. 

1. نحوه ساخت متریال در وی ری: 

1-     کلید M را از کیبورد زده تا پنجره Material editor  باز شود.

2-     کلیک بر یکی از گوی های پنجره

3-     کلیک بر کادر توسی رنگ مقابل گزینه Diffuse و دابل کلیک بر گزینه Bitmap از زیرمنوی Maps

4-     در پنجره باز شده انتخاب تکسچر مورد نظر  (کاغذ دیواری  پارکت  چوب و سنگ و ...) از طریق نوار کشویی look in

5-     کلیک بر گزینه Go to parent  و نامگذاری متریال مورد نظر در کادر material #

6-      برای اعمال متریال ساخته شده به شیء مورد نظر : در حالیکه شیء مورد نظر در حالت انتخاب است، کلیک بر گوی متریال ساخته شده و کلیک بر گزینه Assign  و برای دیدن تغییرات متریال بر شیء کلیک برگزینه show   .

7-     برای دادن رفلکت (در مورد اشیا دارای رفلکت مانند آینه و شیشه و ...) کلیک بر یک گوی دیگر و کلیک بر کادر رنگی Reflect در بخش Reflection  و انتخاب رنگ سفید برای رفلکت آینه و رنگ خاکستری یا توسی برای اشیا دارای بازتاب کمتر

8-     برای اشیاء دارای شکست نور مانند شیشه و آب کلیک بر کادر رنگی Refract در بخش Refraction و انتخاب رنگ سفید برای شیشه.

ساخت متریال سرامیک یا کاشی

کلیک در کادر مقابلDiffuse  و انتخاب گزینه Tiles  از منوی Maps و زیرمنوی standard با کلیک بر گزینه Go to parent به بخش Reflection رفته و در کادر رنگی Reflect رنگ خاکستری تیره را انتخاب می کنیم تا کمی رفلکت برای سرامیک داشته باشیم. در کادر Refl. glossiness عدد 0.9 را وارد می نماییم تا رفلکت سرامیک کمی مات شود.

برای ایجاد برجستگیها در همین پنجره بخش Maps را باز کرده و کادر مستطیلی Diffuse را در کادر Bump با ماوس کشیده و رها می نماییم و در کادر باز شده بر گزینه instance دکمه ok را می زنیم. و این متریال را با نام SERAMICنامگذاری می نماییم.

یک Plane به عنوان کف سرامیکی رسم نموده و به سربرگ modify  رفته و گزینه real-world map size   را در مورد این شیء فعال می نماییم تا متریال سرامیک با اندازه های واقعی تنظیم شود. و در آخر متریال را به آن اعمال می نماییم.برای دیدن میزان رفلکشن و مقدار ماتی رفلکشن سرامیک در پنجره material editor آیکن backgroundرا کلیک می کنیم.

ساخت متریال پارکت - کاغذ دیواری –  سنگ و ...

تکسچر مربوطه را در کادر Diffuse  وارد کرده و این متریال را با نام PARKET  نامگذاری می کنیم.

یک Plane به عنوان کف سرامیکی رسم می کنیم.

 به سربرگ modify  رفته و در منوی کشویی Modifier list کلیک می کنیم.

دکمه U را از کیبورد زده تا دستور UVW Map پیدا شود و کلیک می نماییم.

 ساخت متریال فرش یا چمن

تکسچر مربوطه را در کادر Diffuse  وارد کرده و این متریال را با نام Carpet  نامگذاری می کنیم.

 یک Plane به عنوان فرش یا چمن رسم می کنیم.

به سربرگ Create  و منوی Geometry رفته و در نوار کشویی، گزینه VRay را کلیک کرده  و دکمه VRayFur را می زنیم. 

در بخش Name and Color در کادر رنگی ، رنگ موردنظر را انتخاب می کنیم.

در کادر تنظیمات Parameters تنظیمات را وارد می نماییم.

با این توضیح که :

 گزینه Length  = طول

 گزینه Thickness = ضخامت

گزینه Gravity = سنگینی

و گزینه Bend = میزان خمیدگی می باشد. 

به نمونه متریال های ساخته شده دقت کنید: 

 

 

 

2. تکنیک ساده دوم، تنظیمات پلاگین وی ری :

تنظیمات پایه ای در Vray :

1- V-ray را به عنوان موتور رندر قرار دهید.

برای انتخاب موتور Vray برای رندر گرفتن ابتدا پنجره تنظیمات رندر را باز میکنیم ( کلید F10 ) سپس از سربرگ Common گزینه کرکره ای Assign Renderer باز کرده و در قسمت Production برنامه Vray را انتخاب میکنیم 

2- بعد از انتخاب Vray به عنوان موتور رندر و انتخاب سربرگ Renderer مشاهده میشود که تغییراتی در آن رخ داده است و منوهای کرکره ای زیادی که اول آنها V-ray است در داخل این سربرگ ایجاد شده است. که مربوط به تنظیمات Vray میباشند.   

3. Vray frame buffer :

با فعال کردن این قسمت، تنظیمات آن جایگزین تنظیمات فریم مکس مانند اندازه ، کیفیت تصویر و تنظیمات زیاد دیگری که در تنظیمات فریم مکس وجود ندارد، میشود. مثلا شما میتوانید با غیر فعال کردن resolution from max سایز رندر خروجی را تایین کنید.

با فعال کردن Vray raw image file  شما میتوانید رندری با کیفیت بسیار بالا بدون استفاده کامل از ram کامپیوتر داشته باشید.

استفاده از این بخش ( Vray frame buffer ) تنها به کابران حرفه ای توصیه می شود، اگر تازه کار هستید تنظیمات آنرا تغییر ندهید. 

 

 

3. آموزش نورپردازی در وی ری به زبان بسیار ساده : 

به فیلم زیر دقت کنید تا نمونه ساده ای از نورپردازی و رندرینگ بکمک تری دی مکس را براحتی و خیلی سریع یاد بگیرید: 


اما پیشنهاد ما شرکت در کلاس های فشرده آموزش تری دی مکس vray، فتوشاپ و اتوکد 2014 معماری می باشد.

17 نمونه از پروژه های سه بعدی معماری طراحی شده توسط نرم افزار تری دی مکس (3dsmax) و وی ری (Vray)

اگر بخواهیم به نرم افزار تری دی مکس و همچنین پلاگین فوق العاده آن نظری بیفکنیم، دیدن عکسها و پروژه های انجام شده توسط آنها ضروری است. این 17 عکس خیره کننده که بکمک پلاگین وی ری خروجی گرفته شده اند را تماشا کنید. دقت کنید که کلیه مراحل رندرینگ، نورپردازی و متریال دهی توسط vray و از سویی مراحل سه بعدی سازی هم توسط تری دی مکس انجام می شوند.



در واقع اگر بخواهیم راجه به نرم افزار وی ری کمی صحبت کنیم باید گفت که معماران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند.


کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در


نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک 3dsmax میتوان نماهای داخلی ساختمان


را طراحی و مشاهده نمود.


interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا


مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.  





از جمله توانایی‌های دیگر این نرم‌افزار قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد


character animation که در نسخه جدید این نرم افزار 3dsmax 2011 به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی میباشد که از این توانایها میتوان به پلاگین CAT اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت میباشد






رندر چیست ؟

عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) می‌باشد نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد


scanline renderer


mental ray


RenderMan(پلاگین)


وی‌ری V-Ray(پلاگین)


Brazil R/S(پلاگین)


FinalRender(پلاگین)


Maxwell Render(پلاگین)


Fry Render(پلاگین)


در مورد پلاگین رندر V-Ray میتوان به کیفیت عالی آن اشاره کرد این موتر رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده است.




بنظر میرسد که اخیرا به وی ری قابلیت فراواقعیت نیز افزوده شده است. بعنوان نمونه به عکس زیر که توسط تری دی مکس مدل سازی شده است دقت کنید:





عکس بالا نمونه ای اولیه از مدل سازی توسط مکس است.







برای نمونه های فوق العاده دیگر به پروژه های انجام شده توسط این وبسایت مراجعه کنید.