مرکز انجام پروژه های تری دی مکس و وی ری

آتلیه اختصاصی انجام پروژه های سه بعدی سازی تری دی مکس و رندرینگ و نورپردازی با نرم افزار وی ری

مرکز انجام پروژه های تری دی مکس و وی ری

آتلیه اختصاصی انجام پروژه های سه بعدی سازی تری دی مکس و رندرینگ و نورپردازی با نرم افزار وی ری

چگونه کیفیت نورپردازی و رندر را در تری دی مکس افزایش دهیم

معرفی پلاگین Flatiron ابزاری جهت Texture Baking در نرم افزار 3ds Max

سرعت و کیفیت در فرآیند Render to Texture با Flatiron
سلام
 
در این مطلب میخوام شما رو با یکی دیگه از پلاگینهای 3D-IO آشنا کنم . نام این پلاگین هست Flatiron و کارش هم همون تکنیک Render to Texture ـه اما خیلی ساده تر و سریعتر ! قبل از هرچیز نگاهی میندازیم به تکنیک Render to Texture و کاربردهای اون در دنیای CG
 
معرفی پلاگین Flatiron ابزاری جهت Texture Baking در نرم افزار 3ds Max
 
حتما تا کنون درباره تکنیک Render to Texture در نرم افزار 3ds Max چیزهایی شنیدید و شاید هم باهاش بخوبی آشنا باشید . روشی که به کمک اون میتونید افکت ها و المانهای مختلفی از فرآیند رندرینگ مثل نورها، سایه ها، رنگ ها، نرمال مپ ها و... رو روی تکسچر آبجکتهای خودتون پیاده کنید . درواقع شیوه عملکرد Render to Texture رو میشه اینطوری تعریف کرد که این تکنیک اتفاقاتی که بعد از رندر روی تصویر نهایی قراره ایجاد بشه رو حالا روی تکسچر هر آبجکت پیاده میکنه و بیشترین کاربرد رو هم در صنعت بازی سازی داره . تقریبا میشه گفت در تمامی گیم هایی که امروزه توسط سازندگان اونها ارائه میشن با همین تکنیک تکسچرها رو به اصطلاح baking میکنن . ( درواقع همین نام Render to Texture گویای همه چیز هست )
 
معرفی پلاگین Flatiron ابزاری جهت Texture Baking در نرم افزار 3ds Max
 
نکته ای رو که اینجا لازم میدونم بهش اشاره کنم اینه که این روش فقط برای بازی سازی و گیم انجین ها نیست، درواقع اکثر جاهایی که قراره رندرینگ بر پایه GPU یا همون ریل تایم انجام بشه بهترین کار برای خروجی گرفتن از تکسچرها همین Render to Texture ـه. بعنوان مثال پلاگین محبوب ویدئو کوپایلت رو که یادتونه ؟ منظورم Element3D ـه و اگه به پک مدلهای این پلاگین هم نگاهی بندازید میبینید که تکسچرها توسط همین روش baking شدن .
حالا فرآیند تکنیک Render to Texture پروسه خاص خودش رو داره . از انتخاب عناصر مختلف بعنوان مپ هایی که باید خروجی گرفته بشن تا ساخت UV بصورت خودکار و ویژه جهت تنظیم مپ روی آبجکت و... که ممکنه این پروسه در محیط های بزرگ و پیچیده کمی زمانبر و خسته کننده بشه ! اما در این مطلب میخوایم یه پلاگینی رو بهتون معرفی کنیم که این فرآیند رو در کوتاه ترین زمان ممکن اونم فقط با چند کلیک ساده براتون انجام میده و این پلاگین Flatiron نام داره که در بالا هم بهش اشاره کردیم .
 
معرفی پلاگین Flatiron ابزاری جهت Texture Baking در نرم افزار 3ds Max
 
پلاگین Flatiron یکی دیگه از محصولات 3D-IO است و میدونید که ما تاکنون 2 تا از پلاگینهای این کمپانی رو بهتون معرفی کردیم و اگه دقت کرده باشید تمام پلاگینهایی که از طرف 3D-IO تا کنون منتشر شده درواقع ارائه راه حلی برای سرعت بخشیدن به یک تکنیکهای موجود در مکس بوده . اولین پلاگینی که معرفی شد BonesPro نام داشت که حمیدرضا آقاجانی عزیز اون رو در مطلب (پلاگین قدرتمند پوست دهی و انیمیشن) معرفی و خدمتتون ارائه کرد . پلاگین BonesPro ابزاریست که کار Skin رو مکس انجام میده اما سریعتر و حرفه ای تر . پلاگین بعدی Unwrella نام داشت که در مطلب (ساخت UV برای آبجکت با یک کلیک) به معرفی اون پرداختیم و کار Unwrella هم آنرپ کردن UV آبجکت در کمترین زمان ممکنه و حالا هم که Flatiron رو به عنوان راه حلی که میتونه پروسه Render to Texture رو با چند کلیک ساده و در عرض چند ثانیه براتون انجام بده خدممتون ارائه میشه .
 
برای آشنایی بیشتر با این پلاگین پیشنهاد میکنم که ویدئو معرفی اون که با عنوان (تشریح Flatiron در 1 دقیقه) منتشر شده رو از قسمت زیر مشاهده کنید :
 
 کلیدی این پلاگین :
امکان Unwrap و bake کردن چند آبجکت در یک تکسچر مپ بدون هیچگونه نیاز به تنظیم دستی UV ویا ویرایش تکسچر در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ
استانداردترین unwrap اتوماتیک با استفاده بهینه از حداکثر فضای UV تکسچر مپ
به حداقل رساندن کششهایی که باعث تخریب کیفیت تکسچر میشود
پشتیبانی از تمامی عناصر انجینهایی نظیر Brazil ، FinalRender ، MentalRay و V-Ray
و...
 

خلاصه ای از همه چیز نرم افزار تری دی مکس 3ds max

تری ‌دی‌ ‌مکس چیست؟

 نرم‌افزاری 3dmax دارای قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی، متحرک سازی و رندر می‌باشد. این نرم‌افزار یکی از قدرتمندترین برنامه های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری است. سالهاست که توسط کمپانی اصلی خود یعنی Autodesk توسعه داده می شود. امکانات بسیار گسترده و کارایی نسبتا آسان و به طور گسترده ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه استفاده میشود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل سازی است. این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور بسیار قدرتمندیست که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد میکند.


کاربرد  تری دی مکس در معماری:

معماران و گرافیست‌ها می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، بطور شگفت انگیزی استفاده کنند. کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده درنرم افزار Auto cad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد .همچنین به کمک 3DMAX می توان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود. interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازه های خود را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.



مباحث آموزش تری دی مکس: 

1) modeling : ابتدایی ترین مرحله کار با نرم افزار تری دی مکس بوده که شامل مدلسازی اجسام سه بعدی می باشد.

مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک می‌کند.

در نرم افزار مکس ۳ روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:


 Mesh\Polygon Modeling

 Patch Modeling 

 NURBS Modeling   


دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از:

•    Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند.

•    Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید.


2) camera : نحوه فیکس کردن دوربین برای فضای مورد نظر و انیمت کردن فضا به کار می رود.

3) lighting: نورپردازی در محیط سه بعدی تری دی مکس می باشد. کار با موتورهای Raytraced و همچنین نورهای موضعی و مستقیم انوع سایه ها، نورهای فوتوگرامتریک و … می باشد.

- نقاط قوت و ضعف های کنترل های استاندارد

- انواع نور تنظیمات تخصصی نورهای نقطه ای

- درک و استفاده از نورهای مستقیم

- استفاده از نورهای فوتوگرامتریک در تری دی مکس

- اضافه کردن Shadow Map به صحنه رندر

- استفاده از سایه های Raytraced (ری تریس)در تری دی مکس

- استفاده از سایه های پیشرفته

4) material: عبارت از ساخت مواد در تری دی مکس و قابلیت انتقال تکتچر به آبجکت.

5) render: عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) می‌باشد نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد.scanline renderer/ RenderMan(پلاگین)اشتباه است رندرمن برای مایا و هودینی فقط وجود دارد.

وی‌ری V-Ray(پلاگین)Brazil R/S(پلاگین)FinalRender(پلاگین)Maxwell Render(پلاگین)Fry Render(پلاگین)VUE (پلاگین)